Αδυνάτισμα,  Υγεια – Ευεξία

Η θέση των γλυκαντικών υλών στη διατροφή μας

Οι γλυκαντικές ύλες είναι πρόσθετα τροφίμων που μπορούν να υποκαταστήσουν τη ζάχαρη σε τρόφιμα και ροφήματα μειωμένων θερμίδων, καθώς είναι έως και εκατοντάδες φορές πιο γλυκά απ’ αυτήν, ενώ παρέχουν λίγες ή και μηδενικές θερμίδες. Μια ελάχιστη ποσότητα των συστατικών αυτών αρκεί για να εξασφαλίσει τη γλυκύτητα στη γεύση, χωρίς να επιβαρύνει τον οργανισμό μας με περιττές θερμίδες, συμβάλλοντας έτσι, μακροπρόθεσμα, στον έλεγχο του βάρους, πάντα βέβαια στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και ενός δραστήριου τρόπου ζωής.Υπάρχουν πολλές γλυκαντικές ουσίες, που έχουν παραχθεί για την αντικατάσταση της ζάχαρης και κατηγοριοποιούνται σε φυσικές και τεχνητές. Οι κυριότερες φυσικές γλυκαντικές ύλες είναι η σουκρόζη, η φρουκτόζη και οι γλυκαντικές αλκοόλες. Απ΄ την άλλη οι κύριες τεχνητές γλυκαντικές ύλες είναι η σακχαρίνη, η ασπαρτάμη, η ακεσουλφάμη Κ, το κυκλαμικό οξύ και η σουκραλόζη.Καλό θα ήταν να μειώσετε την κατανάλωση της κοινής ζάχαρης και να αρχίσετε να την αντικαταστήστε με άλλες γλυκαντικές ύλες, κατά βάση με φυσικές ή αλλιώς με τεχνητές. Όπως η πυραμίδα που ακολουθεί:Ζάχαρη

Η ζάχαρη είναι ένας απλός υδατάνθρακας, που περιέχει μόρια άνθρακα, υδρογόνου και οξυγόνου. Δυστυχώς, η ζάχαρη το μόνο που μας προσφέρει είναι ενέργεια (δηλαδή θερμίδες) αφού δεν περιέχει καθόλου θρεπτικά συστατικά. Έτσι, λέμε ότι η ζάχαρη μάς δίνει «κενές» θερμίδες. Κάθε ένα γραμμάριο ζάχαρης, μας δίνει 4 θερμίδες, δηλαδή 1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη έχει 20 θερμίδες.

“Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης, αυξάνει τις πιθανότητες παχυσαρκίας και ως επακόλουθο- τις πιθανότητες για διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακά προβλήματα και μεταβολικό σύνδρομο. Όμως, η συχνή ανάγκη μας για κάτι γλυκό δεν μας αφήνει να ξεφύγουμε εύκολα από τη ζάχαρη. “

Καστανή ζάχαρη

Η καστανή ζάχαρη προκύπτει από την επεξεργασία της απλής ζάχαρης μαζί με μολάσες. Πολλοί θεωρούν ότι η καστανή ζάχαρη δεν περιέχει θερμίδες και μπορούν να την καταναλώνουν άφοβα. Αυτό όμως δεν ισχύει -η καστανή ζάχαρη έχει ακριβώς τις ίδιες θερμίδες με την άσπρη ζάχαρη.

Ζάχαρη καρύδας

Η ζάχαρη καρύδας παράγεται από τα λουλούδια του δένδρου της καρύδας και είναι γλυκιά σε γεύση σαν τη μαύρη ζάχαρη. Η ζάχαρη της καρύδας δεν προκαλεί υπεργλυκαιμία ή υψηλό σάκχαρο του αίματος σε αντίθεση με την κανονική ζάχαρη, κι αυτό γιατί ο γλυκαιμικός δείκτης της ζάχαρης της καρύδας είναι 35 και κατατάσσεται στις τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Επίσης, η ζάχαρη από καρύδα δεν είναι προϊόν χημικών εργαστηρίων σαν τα τεχνητά γλυκαντικά. Δηλαδή δεν περιέχει φυτοφάρμακα, χημικά, πρόσθετα, συντηρητικά και τεχνητά αρώματα και χρώματα. Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Β, μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο και ψευδάργυρο.

Στέβια (γλυκοζίτες στεβιόλης)

Η στέβια είναι το νεότερο μέλος της οικογένειας των γλυκαντικών υλών. Στην πραγματικότητα, οι γλυκοζίτες στεβιόλης αποτελούν τα πιο γλυκά συστατικά των φύλλων του φυτού στέβια, τα οποία παραλαμβάνονται από το φυτό με μια διαδικασία που θυμίζει την εκχύλιση του τσαγιού. Το γλυκαντικό από στέβια είναι περίπου 200 φορές γλυκύτερο από τη ζάχαρη, δεν αποδίδει θερμίδες και δεν επηρεάζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Είναι ανθεκτικό στη θερμοκρασία και επομένως μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μαγείρεμα, καθώς και σε προϊόντα που παράγει η βιομηχανία τροφίμων.

Μέλι

Το μέλι είναι μια συμπυκνωμένη πηγή σακχάρων, τα οποία είναι μεν φυσικά, ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεπερνάμε το μέτρο στην κατανάλωσή τους. Πρέπει να τονίσουμε, ότι το μέλι έχει πολλά θρεπτικά συστατικά, που δεν βρίσκονται στην απλή ζάχαρη, γι΄ αυτό και όπου μπορείτε να την αντικαταστήσετε με μέλι, σας προτρέπουμε να το κάνετε. Επιπρόσθετα, το μέλι περιέχει πρεβιοτικές ουσίες, δηλαδή τροφή για τα καλά βακτήρια, τα οποία συμβάλλουν όχι μόνο στην γαστρεντερική υγεία, αλλά και στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επίσης μια κουταλιά μέλι έχει καταπραϋντική επίδραση στον νυχτερινό βήχα, παραπλήσια με αυτή που έχει μια κουταλιά σιροπιού για το βήχα. Είναι επίσης καλή πηγή αντιοξειδωτικών, τα οποία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες.

Σιρόπι Σφενδάμου

Το σιρόπι σφενδάμου γίνεται από το σφρίγος των δέντρων σφενδάμνου κάνοντας μια τρύπα στο δέντρο και συλλέγοντας την ουσία (δηλαδή το σιρόπι). Έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και είναι κατάλληλο για όσους πάρχουν από IBS (Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου), καθώς δεν προκαλεί προβλήματα στην πέψη. Το σιρόπι σφενδάμου περιέχει σημαντικές ποσότητες ψευδαργύρου και μαγγανίου και 15 φορές περισσότερο ασβέστιο από το μέλι. Ωστόσο οι ειδικοί συμβουλεύουν να προτιμάτε το βιολογικό προϊόν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να την «πατήσετε» αγοράζοντας ένα σιρόπι με άρωμα σφενδάμου (χωρίς να περιέχει καθόλου σφένδαμο).

Αγαύη

Tο σιρόπι αγαύης γνωστό και ως νέκταρ αγαύης είναι μια γλυκαντική ουσία, το οποίο είναι περίπου 1,5 φορές πιο γλυκό από τη ζάχαρη έχει περίπου 60 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας, ενώ η ίδια ποσότητα ζάχαρης έχει περίπου 45 θερμίδες. Επειδή όμως το σιρόπι αγαύης είναι πιο γλυκό από τη ζάχαρη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μικρότερη ποσότητα. Για συνταγές κάθε φλιτζάνι ζάχαρης μπορεί να αντικατασταθεί με το ήμισυ έως τα 2/3 φλιτζανιού σιρόπι αγαύης. Το σιρόπι αγαύης προβάλλεται στο εμπόριο ως φυσικό προϊόν και φιλική γλυκαντική ουσία στο διαβήτη διότι έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και δεν προκαλεί απότομες αυξομειώσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Πράγματι το σιρόπι αγαύης, διαθέτει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (GL 30), συγκριτικά με ένα μέτριο μήλο που περιέχει (GL 54).

Σακχαρίνη

Η σακχαρίνη (Ε954), είναι 300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και αποδίδει μηδαμινές θερμίδες. Παλαιότερες έρευνες σε ποντίκια, έδειξαν ότι μπορεί να προκαλέσει καρκίνο της ουροδόχου κύστης, αλλά πιο πρόσφατες έρευνες σε ανθρώπους δεν έδειξαν ότι προκαλεί καρκινογένεση. Έτσι, χρησιμοποιείται σε πάνω από 100 χώρες ως ασφαλές προϊόν. Η αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση σακχαρίνης είναι 5mg ανά κιλό βάρους. Για ένα μέσο ενήλικα αυτό αντιστοιχεί με περίπου 9 κουταλάκια σακχαρίνης τη μέρα.

Ασπαρτάμη

Η ασπαρτάμη (E951) είναι η πιο πολυσυζητημένη γλυκαντική ουσία και χρησιμοποιείται ευρέως στην παραγωγή αναψυκτικών, γλυκών, παγωτών, γιαουρτιών και τσιχλών χωρίς ζάχαρη. Η ασπαρτάμη προσδίδει τις ίδιες θερμίδες ανά γραμμάριο με τη ζάχαρη, είναι όμως 200 φορές πιο γλυκιά από αυτήν, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται σε πολύ μικρότερη ποσότητα, για να χαρίσει την ίδια γλυκιά γεύση με τη ζάχαρη. Έχει εγκριθεί από όλους τους σχετικούς φορείς υγείας, σε περισσότερες από 100 χώρες.

Για την ασφάλεια της χρήσης της ασπαρτάμης έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες μελέτες μέχρι σήμερα, όμως καμία δεν έχει αποδείξει τη σχέση της με προβλήματα υγείας ή καρκινογένεση σε ανθρώπους. Η μόνη αντένδειξη της ασπαρτάμης είναι η χρήση της από άτομα με την κληρονομούμενη νόσο φαινυλκετονουρία. Η αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση (ADI) ασπαρτάμης είναι 50mg ανά κιλό βάρους. Ένας μέσος ενήλικας, πρέπει να καταναλώνει περισσότερα από 20 τενεκεδάκια αναψυκτικών διαίτης ή περισσότερα από 97 κουταλάκια ασπαρτάμης για να ξεπεράσει την αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση ασπαρτάμης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *