Η θέση των γλυκαντικών υλών στη διατροφή μας

Share:

Οι γλυκαντικές ύλες είναι πρόσθετα τροφίμων που μπορούν να υποκαταστήσουν τη ζάχαρη σε τρόφιμα και ροφήματα μειωμένων θερμίδων, καθώς είναι έως και εκατοντάδες φορές πιο γλυκά απ’ αυτήν, ενώ παρέχουν λίγες ή και μηδενικές θερμίδες. Μια ελάχιστη ποσότητα των συστατικών αυτών αρκεί για να εξασφαλίσει τη γλυκύτητα στη γεύση, χωρίς να επιβαρύνει τον οργανισμό μας με περιττές θερμίδες, συμβάλλοντας έτσι, μακροπρόθεσμα, στον έλεγχο του βάρους, πάντα βέβαια στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και ενός δραστήριου τρόπου ζωής.Υπάρχουν πολλές γλυκαντικές ουσίες, που έχουν παραχθεί για την αντικατάσταση της ζάχαρης και κατηγοριοποιούνται σε φυσικές και τεχνητές. Οι κυριότερες φυσικές γλυκαντικές ύλες είναι η σουκρόζη, η φρουκτόζη και οι γλυκαντικές αλκοόλες. Απ΄ την άλλη οι κύριες τεχνητές γλυκαντικές ύλες είναι η σακχαρίνη, η ασπαρτάμη, η ακεσουλφάμη Κ, το κυκλαμικό οξύ και η σουκραλόζη.Καλό θα ήταν να μειώσετε την κατανάλωση της κοινής ζάχαρης και να αρχίσετε να την αντικαταστήστε με άλλες γλυκαντικές ύλες, κατά βάση με φυσικές ή αλλιώς με τεχνητές. Όπως η πυραμίδα που ακολουθεί:Ζάχαρη

Η ζάχαρη είναι ένας απλός υδατάνθρακας, που περιέχει μόρια άνθρακα, υδρογόνου και οξυγόνου. Δυστυχώς, η ζάχαρη το μόνο που μας προσφέρει είναι ενέργεια (δηλαδή θερμίδες) αφού δεν περιέχει καθόλου θρεπτικά συστατικά. Έτσι, λέμε ότι η ζάχαρη μάς δίνει «κενές» θερμίδες. Κάθε ένα γραμμάριο ζάχαρης, μας δίνει 4 θερμίδες, δηλαδή 1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη έχει 20 θερμίδες.

“Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης, αυξάνει τις πιθανότητες παχυσαρκίας και ως επακόλουθο- τις πιθανότητες για διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακά προβλήματα και μεταβολικό σύνδρομο. Όμως, η συχνή ανάγκη μας για κάτι γλυκό δεν μας αφήνει να ξεφύγουμε εύκολα από τη ζάχαρη. “

Καστανή ζάχαρη

Η καστανή ζάχαρη προκύπτει από την επεξεργασία της απλής ζάχαρης μαζί με μολάσες. Πολλοί θεωρούν ότι η καστανή ζάχαρη δεν περιέχει θερμίδες και μπορούν να την καταναλώνουν άφοβα. Αυτό όμως δεν ισχύει -η καστανή ζάχαρη έχει ακριβώς τις ίδιες θερμίδες με την άσπρη ζάχαρη.

Ζάχαρη καρύδας

Η ζάχαρη καρύδας παράγεται από τα λουλούδια του δένδρου της καρύδας και είναι γλυκιά σε γεύση σαν τη μαύρη ζάχαρη. Η ζάχαρη της καρύδας δεν προκαλεί υπεργλυκαιμία ή υψηλό σάκχαρο του αίματος σε αντίθεση με την κανονική ζάχαρη, κι αυτό γιατί ο γλυκαιμικός δείκτης της ζάχαρης της καρύδας είναι 35 και κατατάσσεται στις τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Επίσης, η ζάχαρη από καρύδα δεν είναι προϊόν χημικών εργαστηρίων σαν τα τεχνητά γλυκαντικά. Δηλαδή δεν περιέχει φυτοφάρμακα, χημικά, πρόσθετα, συντηρητικά και τεχνητά αρώματα και χρώματα. Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Β, μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο και ψευδάργυρο.

Στέβια (γλυκοζίτες στεβιόλης)

Η στέβια είναι το νεότερο μέλος της οικογένειας των γλυκαντικών υλών. Στην πραγματικότητα, οι γλυκοζίτες στεβιόλης αποτελούν τα πιο γλυκά συστατικά των φύλλων του φυτού στέβια, τα οποία παραλαμβάνονται από το φυτό με μια διαδικασία που θυμίζει την εκχύλιση του τσαγιού. Το γλυκαντικό από στέβια είναι περίπου 200 φορές γλυκύτερο από τη ζάχαρη, δεν αποδίδει θερμίδες και δεν επηρεάζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Είναι ανθεκτικό στη θερμοκρασία και επομένως μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μαγείρεμα, καθώς και σε προϊόντα που παράγει η βιομηχανία τροφίμων.

Μέλι

Το μέλι είναι μια συμπυκνωμένη πηγή σακχάρων, τα οποία είναι μεν φυσικά, ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεπερνάμε το μέτρο στην κατανάλωσή τους. Πρέπει να τονίσουμε, ότι το μέλι έχει πολλά θρεπτικά συστατικά, που δεν βρίσκονται στην απλή ζάχαρη, γι΄ αυτό και όπου μπορείτε να την αντικαταστήσετε με μέλι, σας προτρέπουμε να το κάνετε. Επιπρόσθετα, το μέλι περιέχει πρεβιοτικές ουσίες, δηλαδή τροφή για τα καλά βακτήρια, τα οποία συμβάλλουν όχι μόνο στην γαστρεντερική υγεία, αλλά και στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επίσης μια κουταλιά μέλι έχει καταπραϋντική επίδραση στον νυχτερινό βήχα, παραπλήσια με αυτή που έχει μια κουταλιά σιροπιού για το βήχα. Είναι επίσης καλή πηγή αντιοξειδωτικών, τα οποία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες.

Σιρόπι Σφενδάμου

Το σιρόπι σφενδάμου γίνεται από το σφρίγος των δέντρων σφενδάμνου κάνοντας μια τρύπα στο δέντρο και συλλέγοντας την ουσία (δηλαδή το σιρόπι). Έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και είναι κατάλληλο για όσους πάρχουν από IBS (Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου), καθώς δεν προκαλεί προβλήματα στην πέψη. Το σιρόπι σφενδάμου περιέχει σημαντικές ποσότητες ψευδαργύρου και μαγγανίου και 15 φορές περισσότερο ασβέστιο από το μέλι. Ωστόσο οι ειδικοί συμβουλεύουν να προτιμάτε το βιολογικό προϊόν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να την «πατήσετε» αγοράζοντας ένα σιρόπι με άρωμα σφενδάμου (χωρίς να περιέχει καθόλου σφένδαμο).

Αγαύη

Tο σιρόπι αγαύης γνωστό και ως νέκταρ αγαύης είναι μια γλυκαντική ουσία, το οποίο είναι περίπου 1,5 φορές πιο γλυκό από τη ζάχαρη έχει περίπου 60 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας, ενώ η ίδια ποσότητα ζάχαρης έχει περίπου 45 θερμίδες. Επειδή όμως το σιρόπι αγαύης είναι πιο γλυκό από τη ζάχαρη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μικρότερη ποσότητα. Για συνταγές κάθε φλιτζάνι ζάχαρης μπορεί να αντικατασταθεί με το ήμισυ έως τα 2/3 φλιτζανιού σιρόπι αγαύης. Το σιρόπι αγαύης προβάλλεται στο εμπόριο ως φυσικό προϊόν και φιλική γλυκαντική ουσία στο διαβήτη διότι έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και δεν προκαλεί απότομες αυξομειώσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Πράγματι το σιρόπι αγαύης, διαθέτει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (GL 30), συγκριτικά με ένα μέτριο μήλο που περιέχει (GL 54).

Σακχαρίνη

Η σακχαρίνη (Ε954), είναι 300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και αποδίδει μηδαμινές θερμίδες. Παλαιότερες έρευνες σε ποντίκια, έδειξαν ότι μπορεί να προκαλέσει καρκίνο της ουροδόχου κύστης, αλλά πιο πρόσφατες έρευνες σε ανθρώπους δεν έδειξαν ότι προκαλεί καρκινογένεση. Έτσι, χρησιμοποιείται σε πάνω από 100 χώρες ως ασφαλές προϊόν. Η αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση σακχαρίνης είναι 5mg ανά κιλό βάρους. Για ένα μέσο ενήλικα αυτό αντιστοιχεί με περίπου 9 κουταλάκια σακχαρίνης τη μέρα.

Ασπαρτάμη

Η ασπαρτάμη (E951) είναι η πιο πολυσυζητημένη γλυκαντική ουσία και χρησιμοποιείται ευρέως στην παραγωγή αναψυκτικών, γλυκών, παγωτών, γιαουρτιών και τσιχλών χωρίς ζάχαρη. Η ασπαρτάμη προσδίδει τις ίδιες θερμίδες ανά γραμμάριο με τη ζάχαρη, είναι όμως 200 φορές πιο γλυκιά από αυτήν, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται σε πολύ μικρότερη ποσότητα, για να χαρίσει την ίδια γλυκιά γεύση με τη ζάχαρη. Έχει εγκριθεί από όλους τους σχετικούς φορείς υγείας, σε περισσότερες από 100 χώρες.

Για την ασφάλεια της χρήσης της ασπαρτάμης έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες μελέτες μέχρι σήμερα, όμως καμία δεν έχει αποδείξει τη σχέση της με προβλήματα υγείας ή καρκινογένεση σε ανθρώπους. Η μόνη αντένδειξη της ασπαρτάμης είναι η χρήση της από άτομα με την κληρονομούμενη νόσο φαινυλκετονουρία. Η αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση (ADI) ασπαρτάμης είναι 50mg ανά κιλό βάρους. Ένας μέσος ενήλικας, πρέπει να καταναλώνει περισσότερα από 20 τενεκεδάκια αναψυκτικών διαίτης ή περισσότερα από 97 κουταλάκια ασπαρτάμης για να ξεπεράσει την αποδεκτή ημερήσια κατανάλωση ασπαρτάμης.

From the Blog

Articles to Read Today

Light Γεύματα

Φακοσαλάτα

Ίσως αυτή είναι η πιο ωραία φακοσαλάτα που έχεις φάει! Δες παρακάτω τη συνταγή και δοκίμασε την με τη πρώτη ευκαιρία. Υλικά για 6 μερίδες:

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Σαλάτα με super foods

Σαλάτα ενέργειας με super foods και γεμάτη βιταμινες! Είναι πλήρες γεύμα κατάλληλο για vegans-vegetarians ή για νηστεία.   Υλικά για δυο άτομα: 2 κούπες πράσινη

Διαβάστε το άρθρο »
Emma’s diet blog

Emma’s detox water – Spring recipe !

Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν πολλές παραλλαγές από detox water όπου κάθε μια από αυτές υπόσχεται αποτοξίνωση σε επιβαρυμένες περιοχές του σώματος μας όπως στο συκώτι μας

Διαβάστε το άρθρο »
Light Γεύματα

Φρικασέ μανιταριών

Ένα φαγητό πολύ νόστιμο και θρεπτικό που θα σας βοηθήσει να ξεφύγετε από τα κλασικά λαδερά ή χειμωνιάτικα συνοδευτικά από βραστά λαχανικά! Ορίστε η δική

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Τυλιχτό με γύρο μανιταριών

Να άλλη μια ωραία ιδέα για νηστίσιμο healthy τυλιχτό! Κάνουμε το αγαπημένο μας σουβλάκι με γύρο μανιταριών, vegan μαγιονέζα, μουστάρδα, ντομάτα, κρεμμυδάκι και μαϊντανό!  

Διαβάστε το άρθρο »
Emma’s diet blog

Emma’s winter detox tea!

Χειμώνας χωρίς τσάι γίνεται; Δεν γίνεται! Έχω μια αδυναμία στα βότανα και μάλιστα σε όσα έχουν πλούσιο άρωμα!   Για το συγκεκριμένο τσάι χρειαστήκαμε τα

Διαβάστε το άρθρο »
Σούπες

Σούπα λαχανικών

Μια σούπα γεμάτη φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά με αντιφλεγμονώδη δράση!     Υλικά: 1 μπρόκολο 4-5 καρότα 1-2 κρεμμύδια 1 πιπεριά 1 πράσο 2 φινόκια

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Κολοκυθόσουπα

Αν αγαπάς την κολοκυθόσουπα ξέρω πως το χειμώνα πρωταγωνιστεί στο τραπέζι σου! Σου έχω συνταγή για να την απογειώσεις!     Υλικά για 6 μερίδες:

Διαβάστε το άρθρο »
Health-Wellness

Χειμωνιάτικο τσάι

Ξέρω πως έχει γεμίσει το Instagram με χριστουγεννιάτικα εδέσματα αλλά χριστουγεννιάτικη μάζωξη χωρίς να σερβίρεις τσαγάκι δεν γίνεται! Αυτό το μείγμα που θα σου προτείνω

Διαβάστε το άρθρο »
Snack

Χουρμαδοτρουφάκια

Θέλεις ένα απολαυστικό και εύκολο σνακ με λίγα υλικά που θα ικανοποιήσουν στο μέγιστο την επιθυμία σου για γλυκό και έχουν πολύ λίγες θερμίδες; Σου

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Γλυκιά κολοκυθόπιτα

Πρώτη απόπειρα για κολοκυθόπιτα! Ξεκίνησα με κάποια δοκιμασμένη συνταγή, δεν αυτοσχεδίασα από το μηδέν όπως συνήθως, επειδή η ζαχαροπλαστική είναι πιο αυστηρή στις αλλαγές και

Διαβάστε το άρθρο »
Βe my guest

Ρωτήσαμε τον ειδικό: ο ρόλος του φαρμακοποιού εν όψει κορωνοϊού

Λόγω των δύσκολων συνθηκών και της έξαρσης των κρουσμάτων γρίπης και κορωνοϊού, μοιραζόμαστε μαζί σας τις πολύτιμες συμβουλές της αγαπημένης μας φαρμακοποιού Ισμήνης Γαλιγαλη:  

Διαβάστε το άρθρο »
Emma’s diet blog

Βανίλιες και δαμάσκηνα : τα δυο ξαδερφάκια με τα πολλά αντιοξειδωτικά!

Η βανίλια είναι ποικιλία του γένους Προύμνη (Prunus domestica) και ανήκει στην οικογένεια των Ροδοειδών (Rosaceae). Στην ίδια οικογένεια ανήκουν τα δαμάσκηνα, τα κορόμηλα ,τα κεράσια,

Διαβάστε το άρθρο »
Γλυκά

Banana Choco Cake

Αυτό το κέικ είναι παραγγελία από μια μαμά για το παιδί της που τρώει μόνο κέικ για πρωινό και θέλαμε μια συνταγή με λιγότερη ζάχαρη.

Διαβάστε το άρθρο »