Κάλιο: Ένα υπερπολύτιμο μέταλλο για τον οργανισμό

Share:

Το κάλιο είναι ένα πολύ σημαντικό μέταλλο, που είναι απαραίτητο για την σωστή λειτουργία όλων των κυττάρων, των ιστών και των οργάνων του σώματος. Το κάλιο, μαζί με το νάτριο, αποτελούν τους βασικούς ηλεκτρολύτες που ρυθμίζουν την κατανομή των υγρών του σώματος, επηρεάζουν το pH και συμβάλλουν στην διέγερση των νεύρων και των μυών. Περίπου το 95% του καλίου στο σώμα αποθηκεύεται κυρίως στο ενδοκυττάριο τμήμα, ενώ άλλοι ηλεκτρολύτες, όπως το νάτριο και το χλώριο, στο εξωκυττάριο. Η αυξημένη πρόσληψη καλίου είναι δυνητικά ευεργετική για τους περισσότερους ανθρώπους που δεν παρουσιάζουν διαταραχή στη διαχείριση του καλίου από τα νεφρά, για την πρόληψη και τον έλεγχο της αυξημένης πίεσης αίματος και του εγκεφαλικού επεισοδίου.

Μεταβολισμός

Η απορρόφηση γίνεται κυρίως στο λεπτό έντερο. Το Κ απεκκρίνεται κυρίως από τα ούρα (η ικανότητα των νεφρών για κατακράτηση Κ είναι ελαττωμένη). Το μη απορροφήσιμο και το εντερικός απεκκρινόμενο Κ αποβάλλεται από τα κόπρανα, ενώ κάποιο ποσό αποβάλλεται από τον σίελο και τον ιδρώτα . Η έλλειψη του Κ οδηγεί σε υποκαλιαιμία, με συμπτώματα τα οποία περιλαμβάνουν ανορεξία, ναυτία, κοιλιακή διόγκωση, παραλυτικό ειλεό, μυϊκή αδυναμία, μειωμένα ή απόντα αντανακλαστικά, παράλυση, νωθρότητα, ερεθιστική συμπεριφορά, αναπνευστική ανεπάρκεια, πολυδιψία, πολυουρία και καρδιακές αρρυθμίες.

Κάλιο και υπέρταση

Το Κ μπορεί να μειώσει την πίεση του αίματος, ωστόσο υπάρχει μεγαλύτερη συσχέτιση της σχέσης Κ/Να με την πίεση του αίματος παρά μόνο με το Κ. Μερικά άλλα ιχνοστοιχεία, όπως ασβέστιο (Ca) και μαγνήσιο (Mg), μπορεί να επηρεάσουν την πίεση του αίματος. Σε άτομα με φυσιολογική πίεση, ή με υπέρταση, που συμμετείχαν σε μια διπλά-τυφλή ελεγχόμενη έρευνα, παρατηρήθηκε ότι η λήψη συμπληρωμάτων Κ (1300-1500mg καθημερινά) μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση.

Διατροφικές πηγές

Το κάλιο υπάρχει φυσικά στα περισσότερα τρόφιμα, με κυριότερες πηγές τα φρούτα και τα λαχανικά. Έτσι, πλούσιες πηγές καλίου είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, αρακάς), οι πατάτες, οι ντομάτες, τα μανιτάρια, οι ψημένες γλυκοπατάτες, τα φρούτα (σταφύλια, βατόμουρα, βερίκοκα, μπανάνες, πορτοκάλια). Επίσης καλές πηγές καλίου είναι το κρέας (όπως το κοτόπουλο), κάποια ψάρια (σολομός, τόνος), το γάλα, το γιαούρτι, οι φακές και τα φασόλια.

Προφυλάξεις

Υπέρμετρες δόσεις πρέπει να αποφεύγονται σε ασθενείς με τις ακόλουθες παθήσεις: Χρόνια νεφρική ανεπάρκεια (ιδιαίτερα σε ηλικιωμένους), γαστρεντερική δυσλειτουργία ή εξέλκωση, πεπτικό έλκος, νόσο του Adisson, καρδιακό αποκλεισμό, σοβαρά εγκαύματα και οξεία αφυδάτωση.

Ανεπιθύμητες ενέργειες

Μπορούν να παρουσιαστούν: ναυτία, εμετός, διάρροια κράμπες, και γαστρεντερική εξέλκωση ιδιαίτερα όταν το Κ λαμβάνεται με άδειο στομάχι. Η υπερκαλιαιμία είναι εξαιρετικά σπάνια έπειτα από του στόματος χορήγηση συμπληρωμάτων εφόσον υπάρχει φυσιολογική νεφρική λειτουργία. Για να προκληθεί τοξικότητα απαιτείται καθημερινώς πρόσληψη μεγαλύτερη των 17gr.

From the Blog

Articles to Read Today

Πλήρη Γεύματα

Τυλιχτό με γύρο μανιταριών

Να άλλη μια ωραία ιδέα για νηστίσιμο healthy τυλιχτό! Κάνουμε το αγαπημένο μας σουβλάκι με γύρο μανιταριών, vegan μαγιονέζα, μουστάρδα, ντομάτα, κρεμμυδάκι και μαϊντανό!  

Διαβάστε το άρθρο »
Light Γεύματα

Φακοσαλάτα

Ίσως αυτή είναι η πιο ωραία φακοσαλάτα που έχεις φάει! Δες παρακάτω τη συνταγή και δοκίμασε την με τη πρώτη ευκαιρία. Υλικά για 6 μερίδες:

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Σαλάτα με super foods

Σαλάτα ενέργειας με super foods και γεμάτη βιταμινες! Είναι πλήρες γεύμα κατάλληλο για vegans-vegetarians ή για νηστεία.   Υλικά για δυο άτομα: 2 κούπες πράσινη

Διαβάστε το άρθρο »
Emma’s diet blog

Emma’s detox water – Spring recipe !

Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν πολλές παραλλαγές από detox water όπου κάθε μια από αυτές υπόσχεται αποτοξίνωση σε επιβαρυμένες περιοχές του σώματος μας όπως στο συκώτι μας

Διαβάστε το άρθρο »
Light Γεύματα

Φρικασέ μανιταριών

Ένα φαγητό πολύ νόστιμο και θρεπτικό που θα σας βοηθήσει να ξεφύγετε από τα κλασικά λαδερά ή χειμωνιάτικα συνοδευτικά από βραστά λαχανικά! Ορίστε η δική

Διαβάστε το άρθρο »
Emma’s diet blog

Emma’s winter detox tea!

Χειμώνας χωρίς τσάι γίνεται; Δεν γίνεται! Έχω μια αδυναμία στα βότανα και μάλιστα σε όσα έχουν πλούσιο άρωμα!   Για το συγκεκριμένο τσάι χρειαστήκαμε τα

Διαβάστε το άρθρο »
Σούπες

Σούπα λαχανικών

Μια σούπα γεμάτη φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά με αντιφλεγμονώδη δράση!     Υλικά: 1 μπρόκολο 4-5 καρότα 1-2 κρεμμύδια 1 πιπεριά 1 πράσο 2 φινόκια

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Κολοκυθόσουπα

Αν αγαπάς την κολοκυθόσουπα ξέρω πως το χειμώνα πρωταγωνιστεί στο τραπέζι σου! Σου έχω συνταγή για να την απογειώσεις!     Υλικά για 6 μερίδες:

Διαβάστε το άρθρο »
Health-Wellness

Χειμωνιάτικο τσάι

Ξέρω πως έχει γεμίσει το Instagram με χριστουγεννιάτικα εδέσματα αλλά χριστουγεννιάτικη μάζωξη χωρίς να σερβίρεις τσαγάκι δεν γίνεται! Αυτό το μείγμα που θα σου προτείνω

Διαβάστε το άρθρο »
Snack

Χουρμαδοτρουφάκια

Θέλεις ένα απολαυστικό και εύκολο σνακ με λίγα υλικά που θα ικανοποιήσουν στο μέγιστο την επιθυμία σου για γλυκό και έχουν πολύ λίγες θερμίδες; Σου

Διαβάστε το άρθρο »
Πλήρη Γεύματα

Γλυκιά κολοκυθόπιτα

Πρώτη απόπειρα για κολοκυθόπιτα! Ξεκίνησα με κάποια δοκιμασμένη συνταγή, δεν αυτοσχεδίασα από το μηδέν όπως συνήθως, επειδή η ζαχαροπλαστική είναι πιο αυστηρή στις αλλαγές και

Διαβάστε το άρθρο »
Βe my guest

Ρωτήσαμε τον ειδικό: ο ρόλος του φαρμακοποιού εν όψει κορωνοϊού

Λόγω των δύσκολων συνθηκών και της έξαρσης των κρουσμάτων γρίπης και κορωνοϊού, μοιραζόμαστε μαζί σας τις πολύτιμες συμβουλές της αγαπημένης μας φαρμακοποιού Ισμήνης Γαλιγαλη:  

Διαβάστε το άρθρο »
Γλυκό

Βάφλες Βρώμης

Τι θα έλεγες να μπορείς να απολαύσεις τις αγαπημένες σου βάφλες στην healthy εκδοχή τους, χωρίς ενοχές και γεμάτες με όλα τα θρεπτικά συστατικά που

Διαβάστε το άρθρο »
Snack

Τυράκια Χριστουγέννων

Γιορτινή ιδέα για να σερβίρεις τυράκια στο τραπέζι των Χριστουγέννων!   Υλικά: τυράκια μπατόν σαλέ Ενδεικτικά Υλικά: ροζ πιπέρι μπούκοβο πάπρικα φυλλαράκια από δενδρολίβανο Οδηγίες

Διαβάστε το άρθρο »