Βe my guest

Ρωτήσαμε τον ειδικό: τα πάντα για την παιγνιοθεραπεία

Σήμερα έχουμε τη χαρά να συζητάμε με τη Μαρία Κωνσταντινίδη, ηθοποιό-παιγνιοθεραπεύτρια που με πολλή αγάπη και προσοχή δημιούργησε την Ακαδημία Τέχνης και Έκφρασης (Αφροδίτης 2, Περιστέρι). Ένα χώρο σχολικής μελέτης και δημιουργικής απασχόλησης.

 

Έχετε στο χώρο σας ένα τρομερά ενδιαφέρον τμήμα, αυτό του Messy Play. Τι ακριβώς είναι;

Ο χώρος μας προωθεί το αισθητηριακό παιχνίδι ως μέσο ανάπτυξης, έκφρασης αλλά και θεραπείας του ατόμου καθώς και το δικαίωμα των παιδιών και όλων των ανθρώπων, στο ελεύθερο παιχνίδι και την τέχνη πάντα σε κλίμα ενθάρρυνσης, αποδοχής και ενσυναίσθησης.

Το messy play είναι το παιχνίδι κατά την διάρκεια του οποίου χρησιμοποιούνται υλικά που απευθύνονται σε όλες τις αισθήσεις, στη διαδικασία της εξερεύνησης και ειδικότερα στην αίσθησης της αφής.

 

Σε ποια παιδιά απευθύνεται;

Απευθύνεται σε άτομα όλων των ηλικιών από 3 μηνών έως 99 ετών. Στον χώρο μας λειτουργούν οι ομάδες:  baby messy play, messy play για παιδιά προσχολικής ηλικίας, για παιδιά δημοτικού, για ενήλικες, για γονείς και για την τρίτη ηλικία.

 

Τι αποκομίζει συναισθηματικά ένα παιδί μετά από μια τέτοια ενασχόληση;

Το messy play προσφέρει πάρα πολλά στην ανάπτυξη ενός παιδιού και πραγματικά μπορώ να μιλώ ώρες για αυτό. Θα εστιάσω όμως στην συμβολή του στον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών. Μέσω του παράλληλου παιχνιδιού, εξασκούνται οι δεξιότητες αλληλεπίδρασης και συνεργασίας.

Τα παιδιά χτίζουν αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και σεβασμό για τους άλλους.

Επεξεργάζονται τα δύσκολα βιώματα, βρίσκουν μία διέξοδο για τα συναισθήματα και τις σκέψεις  τους.

Ενθαρρύνεται η φυσική περιέργεια και η θετική προσέγγιση απέναντι στις νέες εμπειρίες.

 

Θα μπορούσε το παιχνίδι αυτό να γίνει και με τρόφιμα ώστε να έρθουν τα παιδιά πιο κοντά στις πρώτες ύλες;

Φυσικά και θα μπορούσε και είναι κάτι το οποίο το κάνουμε! Είναι κάτι που αρέσει πολύ στα παιδιά. Σιμιγδάλι, αλάτι, γιαούρτι, κορν φλάουρ, αλεύρι, μπαχαρικά, ζάχαρη, όσπρια, λαχανικά και πληθώρα άλλων υλικών που μου έρχονται τώρα στο μυαλό. Τα παιδιά όχι μόνο παίζουν αλλά πάντα φροντίζω μέσα στο παιχνίδι τους διακριτικά, να εντάσσω και το γνωστικό κομμάτι.

 

Άρα θα μπορούσα να σκεφτώ πως για ένα παιδί που δυσκολεύεται με το να φάει φρούτα ή λαχανικά, ίσως να του γίνονταν πιο φιλικά αν ενσωματώνονταν στο παιχνίδι;

Πολύ σωστά, είναι κάτι που έχει συμβεί πολλές φορές. Πολλές φορές έρχονται γονείς και μου λένε πως έχουμε πρόβλημα με το φαγητό του παιδιού στο σπίτι. Είτε γενικά, είτε με συγκεκριμένες τροφές. Και δουλεύουμε στο messy play πάνω σε αυτό το κομμάτι. Όπως είπα και πριν το messy play βοηθάει σε πολλούς τομείς το παιδί.

 

Και τι γίνεται με όλα αυτά που βάζουν στο στόμα τους; Δεν είναι επικίνδυνο;

Η τάση των μικρών παιδιών να βάζουν τα πάντα στο στόμα τους, εκτός από αναπτυξιακή ανάγκη που οδηγεί στην μάθηση και την αναγνώριση αυτού και του περιβάλλοντος, έχει να κάνει και με τον τρόπο που αναπτύσσεται το ανοσοποιητικό μας: οι οργανισμοί που μπαίνουν στο σώμα μας μαζί με την βρωμιά διεγείρουν την ανάπτυξη ενός υγειούς ανοσοποιητικού συστήματος. Επίσης όταν τα παιδιά δεν εκτείθενται αρκετά σε ιούς και σε άλλους μικροοργανισμούς στα πρώιμα στάδια της ζωής τους, αυξάνεται ο κίνδυνος μη φυσιολογικών αντιδράσεων του ανοσοποιητικού.

 

Γιατί κάποια παιδιά δυσκολεύονται να παίξουν με αισθητηριακά υλικά;

Οι αιτίες είναι πολλές. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω κάποιες. Κάποια παιδιά γεννιούνται με μία ιδιαίτερη απτική ευαισθησία (π.χ. παιδιά με προωρότητα, με διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης, με αναπτυξιακές διαταραχές). Επίσης μία έντονη αρνητική εμπειρία με κάποια υφή ή κάποιο τραύμα μπορεί να προκαλέσει στο παιδί άρνηση ή απροθυμία.

 

Τι επιπτώσεις μπορεί να επιφέρουν οι αισθητηριακές δυσκολίες;

Κάποια παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να αντιμετωπίσουν διάφορα αισθητηριακά ερεθίσματα και είναι σημαντικό να την έχουν, διότι οι δυσκολίες αυτές μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη μαθησιακή ικανότητα, στη διάθεση, τη συμπεριφορά, την κοινωνικότητα και την αυτοπεποίθηση.

Η μη ανοχή των ερεθισμάτων μπορεί να οδηγήσει σε μία σειρά από πρακτικές δυσκολίες με το ντύσιμο, το φαγητό ή με την ανοχή των φυσικών υλικών π.χ. θάλασσα, άμμος, χορτάρι, χώμα.

 

Μια συμβουλή για τους γονείς;

Να εμπιστευτούν τα παιδιά τους! Το «χάος» που δημιουργούν τριγύρω τους ας το δουν ως μία διαδικασία μάθησης, συναισθηματικής έκφρασης και δημιουργικής ανάπτυξης, ως πηγή χαράς και ευχαρίστησης.

 

Η Μαρία Κωνσταντινίδη είναι Ελληνίδα ηθοποιός, απόφοιτη της ανωτέρας δραματικής σχολής Βασίλης Διαμαντόπουλος, καθώς και του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Λάρισας. Οι μεταπτυχιακές της σπουδές συνεχίστηκαν στο κομμάτι της παιγνιοθεραπείας. Παράλληλα, η αγάπη της για τα παιδιά την ώθησε να ακολουθήσει μία πληθώρα σεμιναρίων, πάνω σε μουσικοκινητικές δραστηριότητες στο θεατρικό παιχνίδι, τη συμβουλευτική ψυχολογία, τη δραματοθεραπεία και την κεραμική. Τα τελευταία 10 χρόνια είναι εθελόντρια στον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Κιβωτός του Κόσμου» και συμμετέχει σε δράσεις για τα παιδιά (ζωγραφική, μουσικοκινητική, θεατρικό παιχνίδι). Είναι ιδιοκτήτρια του κέντρου «Ακαδημία Τέχνης και Έκφρασης» στο Περιστέρι Αττικής και παρέχει ένα πακέτο δραστηριοτήτων που αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων (πνευματικών, συναισθηματικών και νοητικών). Όλα αυτά, με γνώμονα την αγάπη και τον σεβασμό στον άνθρωπο.

Facebook: Ακαδημία Τέχνης και Έκφρασης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *