Βe my guest

Ρωτήσαμε τον ειδικό: τα πάντα για τους παραδοσιακούς χορούς

Είχαμε τη χαρά να συζητήσουμε με τον Κανέλλο Κανελλόπουλο από τον Λαογραφικό Μουσικοχορευτικό Όμιλο «Χόρευμα» για τους παραδοσιακούς χορούς σαν φυσική αλλά και κοινωνική δραστηριότητα:

 

Γιατί να ξεκινήσει κάποιος παραδοσιακούς χορούς;

Ο παραδοσιακός χορός είναι ζωή. Δεν είναι ένα χόμπι όπως όλα τα άλλα. Έχει να κάνει με τις σχέσεις των ανθρώπων. Σε ένα μάθημα παραδοσιακού χορού ο μαθητής-χορευτής έρχεται σε επαφή με πολλούς διαφορετικούς τομείς. Μαθαίνει την ιστορία, την αιτία, την κίνηση και τη λειτουργία που είχε ο χορός με τον οποίο έρχεται σε επαφή. Μαθαίνει τις σχέσεις που έχουν όλα αυτά μεταξύ τους και πώς φτάνουμε τελικά στο χορευτικό αποτέλεσμα. Είναι λοιπόν, κάτι παραπάνω από απλές κινήσεις.

Επίσης, πέρα από τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του χορού, μέσα από τα μαθήματα ο κόσμος έχει την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθεί, κάτι που στις μέρες μας είναι δυσεύρετο. Δημιουργεί παρέες και σχέσεις ζωής!

 

Παρατηρούμε ότι οι νέοι προτιμούν όλο και περισσότερο τους παραδοσιακούς χορούς. Πού πιστεύεις οφείλεται αυτό;

Ο παραδοσιακός χορός υπάρχει σε πολλές κοινωνικές περιστάσεις της καθημερινότητάς μας. Πλέον, υπάρχει μεγάλη προβολή των γλεντιών και των πανηγυριών, μέσω των social media και αυτό ωθεί τους νέους να ασχοληθούν όλο και περισσότερο με την παράδοση. Τέλος, θεωρώ ότι στις περίεργες καταστάσεις που ζούμε, ο κόσμος ψάχνει να βρει κάτι αυθεντικό, κάτι αληθινό. Και αυτό το βρίσκει επιστρέφοντας στις ρίζες του.

 

Πόσο όμορφο είναι που ο κόσμος έρχεται σε εσάς για να μάθει παραδοσιακούς χορούς;

Είναι πολύ όμορφο να ξεκινά κάποιος παραδοσιακούς χορούς. Μέσω του μαθήματος ο κόσμος έρχεται σε επαφή με μια άλλη εποχή και καταστάσεις που πλέον δεν συναντάμε εύκολα. Ο παραδοσιακός χορός είναι και οι σχέσεις που δημιουργούνται. Είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της οποίας δάσκαλος και μαθητές μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο.

 

Τι θα έλεγες σε κάποιον που θέλει να ξεκινήσει και είναι διστακτικός καθώς είναι η πρώτη του επαφή με τον χορό;

Κυριότερος στόχος είναι να δημιουργηθούν σχέσεις μεταξύ των μαθητών από την καθημερινή τους συναναστροφή στα μαθήματα, οι οποίες θα βασίζονται στις αξίες της λαϊκής μας παράδοσης! Σκοπός είναι οι μαθητές να γνωρίσουν την ουσία του χορού πέραν των κινήσεων που τον απαρτίζουν. Να μάθουν τη λειτουργία, τα κρυφά μηνύματα, τις αιτίες και τους λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκε ο λαϊκός μας χορός. Να γνωρίσουν τα τραγούδια και τη μουσική της κάθε περιοχής. Και όλη την παραπάνω γνώση να τη χρησιμοποιεί ο καθένας για να εκφράζεται όπως νιώθει!

 

Σε τι υπερτερούν οι παραδοσιακοί χοροί σε σχέση με άλλους χορούς;

Δεν ξέρω αν και σε τι υπερτερεί ο ελληνικός παραδοσιακός χορός σε σχέση με άλλους χορούς, καθώς δεν γνωρίζω όλα τα είδη των χορών. Αυτό που γνωρίζω όμως για τον δικό μας χορό είναι ότι είναι κάτι ζωντανό, κάτι υπαρκτό. Είναι κάτι που συναντάς και υπάρχει! Γνωρίζοντάς το ανοίγουν νέοι ορίζοντες για τις σχέσεις, τη ζωή και τις συνήθειες των ανθρώπων. Κάτι που πραγματικά σου ομορφαίνει τη ζωή!

 

Ως καθηγητής φυσικής αγωγής, ποια θεωρείς ότι είναι τα οφέλη των παραδοσιακών χορών για την υγεία, το σώμα και το πνεύμα;

Ο χορός, ως μορφή αερόβιας άσκησης, αρχικά βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία. Παρατηρείται αισθητή πρόοδος στην ισορροπία και τη δύναμη καθώς με την τακτική κινησιολογία σε διαφορετικού είδους κινήσεις (αναπηδήσεις, καθίσματα, «τρεξίματα») βελτιώνεται η νευρομυική μας συναρμογή.

Πολύ σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, είναι ότι ο χορός επιδρά θετικά και στην ψυχολογία μας. Οι χορευτικές κινήσεις σε συνδυασμό με τη μουσική, μας ηρεμούν και μας αποσυμφορίζουν από τα άγχη της καθημερινότητας. Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι μαθητές μαθαίνουν τις έννοιες της ομαδικότητας, της συνεργασίας και του αλληλοσεβασμού. Ο χορευτικός κύκλος είναι στην ουσία μια απεικόνιση της κοινωνίας μας.

 

O Κανέλλος Κανελλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Αποφοίτησε το 2008 από το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Καποδιστριακού  Πανεπιστημίου της Αθήνας, με ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό.

Είναι Καθηγητής Φυσικής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 2014, στα Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Μάνεση στο Νέο Ηράκλειο Αττικής.

Ασχολήθηκε με τον ελληνικό παραδοσιακό χορό από την παιδική του ηλικία ως μαθητής-χορευτής και από το 2008 ξεκίνησε να διδάσκει.

Είναι υπεύθυνος διδασκαλίας στον Λαογραφικό Μουσικοχορευτικό Όμιλο «Χόρευμα», στον Άγιο Δημήτριο από το 2017, καθώς και στο Σύνδεσμο Αμοργίνων από το 2015.

 

Το «Χόρευμα» είναι ένας Λαογραφικός Μουσικοχορευτικός Όμιλος που εδρεύει στον Άγιο Δημήτριο Αττικής. Ιδρύθηκε με σκοπό τα μέλη στα οποία απευθύνεται να έχουν την ευκαιρία να περνάνε δημιουργικά και όμορφα τον ελεύθερο χρόνο τους μέσω της εκμάθησης όλων των εκφάνσεων της λαϊκής μας παράδοσης και ειδικότερα μέσω του χορού. Ο χορός για εμάς ήταν πάντα η εξωτερίκευση της αρχέγονης ανάγκης του ανθρώπου να εκφράζεται, να επικοινωνεί και να δημιουργεί σχέσεις. Λειτουργούν τμήματα παραδοσιακών χορών, βάσει ηλικίας και χορευτικού επίπεδου, στα οποία διδάσκονται χοροί από όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Τα μέλη μας έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν σεμινάρια λαϊκών χορών και τραγουδιού, να συμμετέχουν σε θεματικές εκδρομές για να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα του κάθε τόπου και να παίρνουν μέρος σε μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ.

 

Facebook: Χόρευμα Λαογραφικός Μουσικοχορευτικός Όμιλος (@chorevma)

Instagram: ΧΟΡΕΥΜΑ (chorevma)

Email: info@chorevma.gr

Website: http://www.chorevma.gr

Τηλ.: 210 9924954, 6970444724

Διεύθυνση: Γρίβα Διγενή 2, Άγιος Δημήτριος.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *