Υγεια – Ευεξία

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΕΥΕΡΕΘΙΣΤΟΥ ΕΝΤΕΡΟΥ

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή αλλιώς σπαστική κολίτιδα, μπορεί να ταλαιπωρήσει τον ασθενή ψυχικά και σωματικά. Είναι μία νοσολογική οντότητα που χαρακτηρίζεται από χρόνιο κοιλιακό πόνο και διαταραχές στις συνήθειες του εντέρου, χωρίς να έχει εντοπιστεί κάποιο οργανικό αίτιο. Είναι η πιο κοινή νόσος του γαστρεντερικού συστήματος που ταλαιπωρεί το 15-20% του ελληνικού πληθυσμού και ιδιαίτερα τους νέους και τις γυναίκες.

Κάποια τρόφιμα που συνήθως επιδεινώνουν τα συμπτώματα του ΣΕΕ είναι τα ακόλουθα:

  • Λιπαρά και τηγανητά φαγητά
  • Γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Το σιτάρι, το καλαμπόκι και τα κρεμμύδια
  • Μεγάλες δόσεις καφεΐνης, αλκοόλ και αναψυκτικών με ανθρακικό

Μην ξεχνάτε ότι τα τρόφιμα που προκαλούν προβλήματα μπορεί να διαφέρουν κατά πολύ ανάμεσα σε άτομα με ΣΕΕ. Μην αποκλείετε τρόφιμα ή ομάδες τροφίμων από τη διατροφή σας, χωρίς να σας ενοχλούν αποδεδειγμένα.

Για να βρείτε ποια τρόφιμα σας ενοχλούν καταγράψτε για μία εβδομάδα τις ακόλουθες πληροφορίες:

  • Τι τρώτε κατά τη διάρκεια της ημέρας (ώρα, είδος και ποσότητα)
  • Τι συμπτώματα έχετε
  • Πότε συμβαίνουν τα συμπτώματα
  • Ποια τρόφιμα σας προκαλούν πάντα πρόβλημα

S.O.S: Τα μεγάλα ή πλούσια σε λίπος γεύματα μπορεί να προκαλέσουν διάρροια ή έντονο πόνο, γι’ αυτό ή περιορίστε την ποσότητα της τροφής που τρώτε ή μοιραστείτε τη σε περισσότερα γεύματα (4-5) και περιορίστε το λίπος από τρόφιμα όπως: κρέας, πλήρη γαλακτοκομικά, τυριά, κρέμα γάλακτος, βούτυρο, έλαια, σάλτσες, μαγιονέζα, σαντιγί.

Εάν έχετε δυσκοιλιότητα:

  • Καταναλώστε καθημερινά περισσότερες φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες κάνουν τα κόπρανα μαλακά και πιο υδαρή. Αυξήστε σταδιακά τις φυτικές ίνες του καθημερινού σας διαιτολογίου αυξάνοντας την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ίνες:

  • Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και δημητριακών.
  • Καταναλώστε φρούτα και λαχανικά ωμά ακόμα και με τη φλούδα.
  • Αυξήστε την κατανάλωση ψωμιού και δημητριακών ολικής αλέσεως.
  • Αυξήστε τη σωματική σας δραστηριότητα

Τακτική σωματική δραστηριότητα βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του γαστρεντερικού σας συστήματος. Εντάξτε 20-30 λεπτά έντονο περπάτημα στο καθημερινό σας πρόγραμμα ή κάποια παρόμοιας έντασης και διάρκειας άσκηση.

  • Αυξήστε την πρόσληψη υγρών (περίπου 2 λίτρα/ημέρα)

Αυξήστε την κατανάλωση νερού, χυμών, σουπών, αλλά όχι αλκοολούχων ποτών. Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης, από καφέ και αναψυκτικά που την περιέχουν.

  • Εάν έχετε κοιλιακή διάταση ή αέρια περιορίστε τα τρόφιμα που αυξάνουν την παραγωγή αερίων, όπως:

Ξερά φασόλια, ρεβίθια, φακές

Λάχανο, κουνουπίδι, μπρόκολο, κρεμμύδια, γογγύλια, αγγούρι, μπάμιες, καλαμπόκι, αρακάς

Δαμάσκηνα, μήλο, σταφίδες

Πίτουρο δημητριακών, υπερβολικές ποσότητες προϊόντων σίτου

γάλα, γιαούρτι

  • Εάν έχετε διάρροια:

Καταναλώστε μόνο επεξεργασμένα (και όχι ολικής αλέσεως) δημητριακά και άσπρο ψωμί.

Φρούτα και λαχανικά σε μορφή χυμών και κομπόστας. Το μήλο και ο χυμός του μπορεί να σας βοηθήσουν.

Μην καταναλώνετε φλούδες και σπόρους από φρούτα και λαχανικά.

Περιορίστε για λίγες μέρες το γάλα και το γιαούρτι.

Πιείτε τουλάχιστον 1,5 λίτρο υγρών, αλλά αποφύγετε ποτά με καφεΐνη και αλκοόλ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *